Antioxidanter

Att vi behöver antioxidanter för att hålla oss unga och må bra är idag en ganska känd sanning, men vad är egentligen antioxidanter och hur fungerar de i kroppen? Själva ordet antioxidanter består av två delar: anti som betyder mot och oxidant som kommer från ordet oxidering.

Kroppen består av små celler som är uppbyggda av atomer. Varje atom innehåller en kärna, protoner och elektroner. Utan alla tre delarna skulle atomen vara obalanserad eller ofullständig. antioxidanter råkost raw foodNär atomer utsätts för syre sätter en oxidationsprocess igång. Ibland kan oxidationen bryta isär atomerna och elektronerna flyter då runt utan sitt stabiliserande par. När dessa enskilda, oparade elektroner finns närvarande i kroppen stjäl de elektroner från andra celler för att slutföra sin cellulära struktur.

De skapar inte bara en kedjereaktion av ”brutna” celler som kallas fria radikaler, för de ursprungliga fria radikalerna som stal de nya cellernas elektroner repareras aldrig helt. Fria radikaler kan då sprida sig snabbt runt hela kroppen och många olika problem kan då uppstå.

Vilka problem fria radikaler kan leda till

Om cellerna som påverkas av de fria radikalerna innehåller viktigt DNA kan den oxiderande stressen orsaka olika hälsoproblem som exempelvis:

  • Tidigt åldrande
  • Diabetes
  • Artrit
  • Ögonsjukdomar
  • Parkinsons sjukdom
  • Alzheimers sjukdom
  • Auto-immuna sjukdomar
  • Cancer
  • Hjärtsjukdomar
  • Stroke

Varför uppstår då fria radikaler? I princip kan all mat man äter göra att fria radikaler bildas. När kroppen förvandlar fett eller mat till energi oxideras den av organen. Även hälsosam mat som blir till energi kan leda till att fria radikaler formas. Kemikalier, rök och föroreningar fyller kroppen med kemikalier som vid oxidationen bildar fria radikaler. Även träning främjar nedbrytning av muskelfibrer och oxidering av fett och socker som finns i kroppen.

Hur antioxidanter kan hjälpa

Antioxidanter kan stoppa processen av oxidering, vilket förhindrar att fria radikaler kan formas redan innan de skapas. De kan också stoppa fria radikaler från att stjäla elektronerna från nya celler eftersom antioxidantföreningarna innehåller elektroner som de kan ”donera” för att slutföra den fria radikalens cellulära struktur. Antioxidanter kan även hjälpa till att reparera all den cellskada som de fria radikalerna orsakade sedan de bildades.

Ät mer antioxidanter i dieten

Det är inte svårt att få i sig mycket antioxidanter från kosten och vissa dieter innehåller naturligt massvis med hälsogörande antioxidanter. Raw food är till exempel mycket rikt på det eftersom dieten består av frukt och grönt. Här är några livsmedel som du kan lägga till om du vill boosta din hälsa med antioxidanter:

  • Kokosnötter, avokado, nötter och oliver innehåller Vitamin E som är en antioxidant. Spenat, broccoli, mandel och tomater innehåller också vitaminen.
  • Flavonoider är kraftfulla antioxidanter som ger råvaror en mörk färg. För att fylla kroppen med flavonoider är rå kakao, granatäpple, lingon, tranbär och röda druvor bra livsmedel att lägga till kosten.
  • Vitamin C är också en antioxidant och stärker även immunförsvaret. Citrusfrukter, tomater, jordgubbar och gröna bladgrönsaker är fyllda med vitaminen och bör därför ätas ofta. Tomater innehåller dessutom antioxidanten lykopen.
  • Vitamin A hittar man i sötpotatis, morötter och pumpa som även innehåller betakaroten. Det finns även rikliga mängder av Vitamin A i broccoli, aprikoser och grönkål.
  • Selenium är också en kraftfull antioxidant och den hittar man i vitlök, paranötter, ägg och skaldjur.

Genom att få i dig mer av dessa antioxidanter kan du hålla dig hälsosam och motverka för tidigt åldrande. När man blir äldre är det viktigt att få i sig tillräckliga mängder för att kroppen ska hålla sig frisk och kry. Alla råvaror som innehåller antioxidanter är dessutom fulladdade med andra viktiga mineraler och vitaminer som krävs för ett hälsosamt liv.

Antioxidanter och raw food

Det är inte särskilt svårt att få i sig tillräckligt med antioxidanter om man följer en råkost-diet. Använd till exempel goda, mörka bär i smoothien till frukosten. Till lunch eller middag kan du göra en sallad fylld med härliga grönsaker som är fyllda med antioxidanter. Använd gärna lite kallpressad rå olja av oliver eller kokos för att göra en hälsosam dressing. Frossa helt enkelt av allt gott som naturen har att erbjuda för att fylla upp kroppen med allt den behöver. Många råkostare känner sig unga länge och det är delvis på grund av deras kost som innehåller så många antioxidantrika råvaror i naturlig form.