Kål

kål raw food råkostKålsläktet som bland annat innehåller röd- och vitkål, blomkål, brysselkål, grönkål och broccoli har många hälsosamma egenskaper. Det är dessutom en billig, kalorisnål och vanligt förekommande grönsak som till och med kan odlas i kalla Sverige. Kål är en av de mest näringstäta grönsakerna som finns och den kan användas till många olika maträtter. Här är några av alla hälsofördelar som kål kommer med:

Renande för blodet

Kål är rikt på antioxidanter och kan rena blodet från fria radikaler och urinsyra. Fria radikaler kan leda till olika sjukdomar och för tidigt åldrande, men det kan motverkas genom antioxidanter. Har man höga halter av urinsyra kan man få reumatism, artrit, gikt eller eksem. Detox-effekten beror på att kål innehåller höga mängder av C-vitamin och svavel.

Kål är antiinflammatoriskt

När kål växer ackumuleras det kadmiumbindande komplex i löven och en av huvudkomponenterna är glutamin. Glutamin är ett starkt antiinflammatoriskt medel och kan därför minska effekterna av många typer av inflammation, allergier, ledsmärta, feber och olika hudsjukdomar.

Stöttar och förbättrar matsmältningen

Alla typer av kål har mycket fibrer och glukosinolater. Det hjälper kroppen att behålla vatten och främjar dessutom en hälsosam mage och god tarmhälsa. Kål är därför ett bra botemedel mot förstoppning och andra problem som kan uppstå i samband med matsmältningen.

C-vitamin för immunsystemet och huden

Tack vare det höga C-vitamininnehållet bidrar kål till att öka immunsystemet och bekämpar samtidigt fria radikaler. Eftersom kål är rikt på antioxidanter och C-vitamin hjälper det även till att förbättra hudens hälsa, utseende och lyster. Dessutom hjälper det att motverka för tidigt åldrande. Fria radikaler kan ligga bakom att rynkor, missfärgningar och fläckar uppstår på huden. Antioxidanterna i kål kan förhindra att detta sker och hjälper en därför att se ung och frisk ut.

En god hjälp vid viktminskning

Kål rekommenderas ofta till personer som vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Eftersom kål har många vitaminer, mineraler och andra näringsämnen är det hälsosamt och eftersom det är fyllt med fibrer mättar det dessutom. Kål är även kalorisnålt och 100 gram innehåller enbart 30 kalorier.

Förbättrar hjärnhälsan

Även hjärnan mår bra av kål eftersom det innehåller vitamin K och flavonoider som kan öka hjärnans funktion och koncentration. K-vitamin finns i höga koncentrationer i hjärnan och bidrar där till produktion av myelin som skyddar nervcellerna från skador och förfall. Därför kan K-vitamin förbättra försvaret mot olika degenerativa hjärnsjukdomar.

Bra för benen

Alla kålsorter, men framförallt gröna varianter, innehåller mycket mineraler som kalcium, magnesium och kalium. Dessa tre mineraler behövs för att skydda skelettet mot nedbrytning och förhindrar även att sjukdomar som exempelvis benskörhet uppstår.

Reglerar blodtrycket

Kalium som finns rikligt i kål skyddar mot förhöjt blodtryck som kan orsaka stroke och hjärtinfarkt. Det sker för att kalium öppnar blodkärlen och underlättar blodflödet.

Snabbar på läkning

Kål är rikt på svavel vilket är ett mycket användbart näringsämne eftersom det bekämpar infektioner. Svavelbrist kan resultera i mikrobiella infektioner och en kraftigt minskad läkningshastighet men kål förhindrar att man får brist på ämnet.

Att äta kål är smart

Det är både enkelt och smart att lägga till kål i ens vanliga diet. Eftersom det finns många olika kålsorter är det dessutom enkelt att hitta en sort som man tycker om. Ett enkelt sätt att lägga till kål i dieten är genom att äta den som råkost. Strimla då kålen fint och blanda med kallpressad olja, äppelcidervinäger, lite agavesirap, salt, peppar och örter. Servera sedan som ett tillbehör eller använd det som en salladsbas. Syrad eller fermenterad kål är också mycket nyttigt och kan användas som ett härligt tillbehör. Kål går lika bra att äta rå som tillagad.