Kanel

Kanel är en kraftfull krydda som går att använda i många olika rätter tack vare dess varma, söta och aromatiska smak. Kryddan har även använts som medicin i tusentals år och än idag är det många kulturer som använder kanel dagligen för dess läkande egenskaper.

råkost rawfood kanel
Urtekram – Hel Kanel
  • Ekologiska och utan tillsatser
  • Lika goda hela som malda
  • Använd i bakverk, te, glögg & gröt

Den unika doften, färgen och smaken av kanel kommer från den oljiga delen av det träd som den växer på. Kanel kommer från barken av kanelträdet som växer i tropiska, subtropiska och varmt tempererade klimat. Träden växer vilt i Sri Lanka och södra Indien. Kanelträdet odlas dessutom i Afrika, Asien och Amerika. kanel raw food råkost De vetenskapliga namnet för dessa träd är Cinnamomun verum eller Cinnamomum zeylanicum. Barken på träden har medicinska egenskaper för att det innehåller ämnena cinnamylalkohol, cinnamaldehyd och cinnamylacetat.

Näringsvärde Kanel Per 100 gram
Kalorier (kcal) 247 g
Fetter 1,2 g
Kolhydrater 81 g
– Kostfiber 53 g
– Socker 2,2 g
Protein 4 g

I Sverige äter vi för det mesta kanel i lite mindre mängder och lite mer sällan än i andra länder. Det finns dock goda anledningar att äta den här nyttiga kryddan lite oftare. Detta är fem stora hälsofördelar som kanel har:

  1. Kanel är fullproppat med antioxidanter
    Antioxidanter skyddar kroppen från oxidativ stress som orsakas av fria radikaler. Kanel har massvis med antioxidanter, som till exempel polyfenoler. En studie som jämförde aktiviteten av antioxidanter hos 26 kryddor visade att kanel var vinnaren. Kanel slog till och med superfoods som vitlök och oregano. Den antioxidativa effekten är till och med så kraftfull att kanel kan användas som ett naturligt konserveringsmedel för livsmedel.
  2. Kanel har antiinflammatoriska egenskaper
    Kronisk inflammation kan förstöra kroppens vävnader. De antioxidanter som finns i kanel har antiinflammatoriska egenskaper som är mycket effektiva och därför kan kanel hjälpa till att behandla inflammationen. Kanel kan även användas utanpå kroppen för att lindra inflammationer.

  3. Kanel kan reducera risken för hjärtsjukdomar
    Kanel minskar nivåerna av kolesterol, LDL-kolesterol och triglycerider samtidigt som HDL-kolesterol (det goda kolesterolet) håller sig stabilt. Studier på människor med diabetes har dessutom visat att kanel har goda effekter på blodmarkörerna. Andra studier har visat att kanel kan sänka blodtrycket. Tillsammans kan dessa tre faktorer minska risken för hjärtsjukdomar.
  4. Kanel kan hjälpa till att bekämpa infektioner
    Cinnamaldehyd i kanel kan hjälpa till att skydda mot och bekämpa olika infektioner som är bakteriella eller orsakade av svamp. Kanelolja har till exempel visat sig vara effektiv i behandlingen av luftvägsinfektioner som är orsakade av svamp. Det kan även hämma tillväxten av olika bakterier vilket inkluderar Salmonella och Listeria. Kanelens antimikrobiella effekter kan även motverka karies och minska dålig andedräkt.
  5. Kanel kan förbättra matsmältningen
    En del beståndsdelar som till exempel kostfiber, järn och kalcium kan förbättra matsmältningssystemets normala funktion. Det sker genom att gallsalter fäster sig vid dessa beståndsdelar och därefter kan de elimineras från kroppen. Sker inte det kan gallstenar bli skadliga för grovtarmen efter ett tag. Kanel kan dessutom användas för att bekämpa diarré tack vare att det reglerar tarmspasmer.

Kassiakanel och ceylonkanel

Något som man ska tänka på är att det finns två olika typer av kanel, kassia och ceylon. Kassiakanel är den man ser mest av i svenska kryddburkar. Den är billigare än ceylonkanel, men innehåller höga halter av kumarin. Det är ett aromämne som kan skada levern i höga doser. Det svenska Livsmedelsverket råder därför alla att inte äta mer än en tesked kassiakanel om dagen. Ceylonkanel har låga halter av kumarin och är därför bättre att välja om man vill äta kanel regelbundet. Det kan vara lite svårt att få tag på, men går ofta att hitta på hälsokostbutiker. Ceylonkanel kan ersätta kassiakanel helt och användas i maträtter, bakverk, teer och i olika drycker. Så lite som en halv tesked om dagen kan dessutom ha massvis med hälsoeffekter.