Linfröolja

Linfröolja framställs från linväxtens fröer. Oljan innehåller både Omega-3 och Omega-6 fettsyror som är nödvändiga för hälsan, men eftersom kroppen inte kan tillverka det själv måste man få det från kosten. För att få i sig tillräckligt med mängder av essentiella fettsyror måste man äta mycket fet fisk som makrill, sill, lax eller sardiner. För vegetarianer, veganer eller personer som helt enkelt inte tycker om fisk är linfröolja ett bra växtbaserat alternativ. Linfröolja är nämligen en av de rikaste källorna till dessa fettsyror. Utöver det innehåller dessutom linfrön alla de essentiella aminosyrorna vi behöver.

linfröolja på flaska
Helhetshälsa Linfröolja
  • Vegetabilisk omega-3
  • Kallpressad
  • Ekologisk

EPA, DHA och ALA

DHA och EPA är två långa fettsyror som behövs för kroppens hjärt- och kärlhälsa. EPA kontrollerar dessutom blodkoagulering och sänker triglycerid- samt kolesterolnivåerna. DHA är en av huvudkomponenterna i näthinnan och hjärnan, samtidigt som den spelar en stor roll vid sändningen av olika nervsignaler. Fettsyrorna finns enbart i fiskolja, men linfröolja innehåller alfalinolensyra (ALA) som kroppen kan framställa EPA och DHA av. När det har skett förvandlas dessa fettsyror till lipider som används till många viktiga funktioner i kroppen.

omega 6 omega 3

Linfröolja innehåller även Omega-6, en fettsyra som ser till att hjärtat, huden och hormonerna är hälsosamma och fungerar optimalt. Omega-6 bildar även hormonlika föreningar som kallas prostaglandiner och dessa kan påverka vår hälsa och välbefinnande på många olika sätt. Omega-6 och Omega-3 måste tas i rätt ratio för att ge en balanserad hälsoeffekt och den ligger på cirka 2-4:1. Dessvärre är den västerländska dieten ofta mycket rik på Omega-6 och fattig på Omega-3, vilket leder till att prostaglandinerna som produceras kan skapa en inflammation i kroppen.

För att få en perfekt balans kan man ta linfröolja eftersom det innehåller rätt ratio av båda fettsyrorna. Det finns många växter som innehåller Omega-6, men det är ingen annan källa som har samma optimala balans som linfröolja.

Näringsvärde linfröolja

Nedan följer en tabell med näringsvärde för linfröolja.

Näringsvärde Mandel Per 100 gram
Kalorier (kcal) 884 g
Mättat fett 9 g
Fleromättat fett 68 g
Enkelomättat fett 18 g
Transfett 0,1 g
Kolhydrater 0 g
Protein 0,1 g

Hälsofördelar med linfröolja:

Nedan följer några av de hälsofördelar som de essentiella oljorna i linfröolja har:

  • Oljorna är en del av byggnadsmaterialet som samtliga kroppscellsmembraner består av och utgör dessutom grundmaterialet för tillverkningen av prostaglandiner.
  • Linfröolja är enligt genomförda studier effektiva i behandlingen av artrit. En kombination av Omega-6 och Omega-3 har hjälpt 60 % av ledgångsreumatiska patienter att sluta med antiinflammatoriska mediciner och 20 % har kunnat minska läkemedelsintaget till hälften.
  • Redan efter några dagars behandling kan linfröolja lindra astma.
  • Redan efter en månads förbrukning kan man se en lindring av olika PMS-besvär. Den allmänna energin kan också öka om man tar linfröolja.
  • Linfröolja kan hjälpa vid psoriasis och eksem samtidigt som den gör huden mjuk och len. Det är tack vare innehållet av Omega-3 och E-vitamin som skyddar hudens celler från oxidation. Det går bra att smörja linfröolja på huden om man vill.

Det är bäst att köpa en kallpressad och ekologisk linfröolja, för då kan man vara säker på att alla näringsämnen finns kvar och att den är fri från miljögifter. Linfröolja bör alltid förvaras i en mörk flaska för att skydda mot oxidation. Man kan ta linfröolja för sig själv som ett tillskott, men det går även att använda den till annat. Salladsdressingar, såser, smoothies och shakes blir exempelvis ofta mycket goda om man lägger till lite linfröolja. Oljan måste alltid förvaras i kylskåp och det rekommenderas inte att laga mat med den eftersom den oxiderar så lätt. Linfröolja har dessutom ganska kort hållbarhet.