Mandel

Sötmandeln är egentligen en stenfrukt som växer på mandelträdet, men enligt Livsmedelsverket räknas det ändå som en nöt. Mandelträdet heter Prunus amygdalus på latinska och tillhör plommonsläktet. Trädet växer vilt i vissa delar av sydvästra Asien och Mellanöstern. Över hälften av hela världens mandelfrukt produceras dock i amerikanska Kalifornien.


Raw Food Shop – Raw Mandel
  • Rik på vitaminer & mineraler
  • Ekologisk och raw
  • Passar till bakning & matlagning eller som snacks

Näringsinnehåll

Att äta en handfull mandlar om dagen är både gott och hälsosamt, för sötmandel innehåller massvis med näring som är viktigt för hälsan.

Näringsvärde Mandel Per 100 gram
Kalorier (kcal) 575 g
Fetter 49 g
Kolhydrater 22 g
– Kostfiber 12 g
– Socker 3,9 g
Protein 21 g
  • Sötmandel innehåller höga halter av vitamin E, vilket är en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidation.
  • Den livsnödvändiga mineralen kalcium finns i mandlar. Kalcium behövs för att bygga upp tänderna och skelettet. Det är även viktigt för nervsystemets och blodets funktion. Har man brist på kalcium kan det leda till tillväxthämning hos unga samt benskörhet hos äldre.
  • Mandlar innehåller en hög andel omättat fett. För att våra hormoner och celler ska fungera normalt behöver vi energikällan fett. Att äta fleromättat fett från mandlar, andra nötter och växtriket är ett bättre val än att äta mättat fett från mejeriprodukter och kött. Det minskar nämligen risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Det finns även ett högt fiberinnehåll i mandlar. Fibrer är en sorts kolhydrater som inte bryts ner under matsmältningsprocessen. Man måste ha tillräckligt med fiber i maten för att ha en normal tarmfunktion och bra maghälsa. Fiberrika livsmedel bidrar även till att blodfettnivåerna är stabila och låga, samtidigt som de ökar mättnadskänslan.
  • Att äta tillräckligt med proteiner är ett måste eftersom det behövs för att bygga upp enzymer, celler och hormoner. Proteiner krävs även för immunförsvaret. Mandlar är en god källa till protein. Vill man bygga muskler är därför mandlar en bra idé att lägga till kosten eftersom muskelmassans största del består av protein.

Ät mandlar varenda dag

Man kan göra mycket med mandlar och det kan bland annat användas som snacks eller i bakning och matlagning. Här kommer några tips på hur du kan lägga till mandlar i din dagliga kost:

mandel mandlar raw food råkostMarinera hela mandlar i lite citronjuice, tamari och chili. Torka sedan i en torkugn eller i ugnen på mycket låg värme tills de är helt torra. Det är ett fantastiskt snack som enkelt kan ersätta chips och andra onyttigheter. Det går att variera kryddorna och man kan även välja att göra en söt variant. Då marinerar man mandlarna i agavesirap, lite kanel och vanilj innan man torkar dem. Rå mandlar är mer näringsrika än rostade mandlar, så se till att temperaturen håller sig under 42 grader för att behålla allt det nyttiga.

Gör mandelmjöl genom att mala mandlarna i en kaffekvarn eller försiktigt i en matberedare. Mandelmjöl kan man sedan göra goda energibollar, raw kakor och andra goda saker med. Till skillnad från vanligt mjöl är mandelmjöl fyllt med mineraler och vitaminer, men fattigt på kolhydrater. Mixar man mandlarna länge i matberedaren blir de tillslut till ett gott nötsmör. Mandelsmör kan man använda på precis samma sätt som jordnötssmör.

Genom att blötlägga mandlar i vatten och sedan mixa dem i en kraftfull mixer kan man göra egen mandelmjölk. Efter mixningen silar man mjölken genom en ostduk eller nötmjölkspåse så får man en fin och slät mjölk. Det går även att smaksätta mjölken med lite vanilj eller salt.