Raw food diet

Det finns många dieter man kan följa om man vill gå ner i vikt, men raw food har många fördelar jämfört med andra dieter. Eftersom råvaror som inte har hettats upp behåller alla näringsämnen behöver man inte äta lika stora mängder för att få i sig det man behöver. Dessutom består en raw food diet av grönsaker och frukter, vilket är naturligt kalorisnåla råvaror som man kan äta sig mätt på utan att gå upp i vikt. Det går även att lägga till mer kaloririka ingredienser till dieten såsom nötter och kallpressade oljor.

råkost raw food diet

Inom raw food dieten finns det många olika inriktningar och man kan själv välja vilken typ av råkostdiet som passar. En del väljer att äta en diet utan socker eller med mycket lågt sockerinnehåll, vilket innebär att de inte äter frukt eller sötar maten. Istället äter de mycket grönsaker, nötter, groddar och frön. Vissa äter inte heller grönsaker som har växt under jorden eftersom de innehåller högre sockerhalter än grönsaker som har växt ovan jord. Andra som följer raw food dieten väljer att enbart äta frukt. Då kallas de för frukterianer. Vissa fruktarianer är mycket strikta och äter enbart frukter, medan andra äter vissa grönsaker och nötter. Majoriteten av råkostare äter dock både frukter och grönsaker.

Vilken variant av dieten man väljer beror helt enkelt på vad man tycker fungerar bäst för ens kropp och livsstil. De flesta väljer att äta en plantbaserad kost på grund av etiska skäl, men en raw food diet behöver inte vara helt vegansk om man inte vill det. Det går till exempel att äta opastöriserade mejeriprodukter såsom råmjölk och olika ostar. Även råa ägg, fisk och kött som inte har hettats upp går att lägga till dieten om man känner att det passar en. En del väljer till exempel att äta lufttorkat viltkött för att få i sig proteiner och andra näringsämnen.

De flesta som sätter igång med en raw food diet börjar med en plantbaserad blandad kost. Då kan de exempelvis börja morgonen med en frukost som består av en smoothie på bananer och bär. Till snacks äter de frukt eller nötter och till lunch en sallad. Det finns många olika recept som man kan följa om man vill laga en mer måltidsliknande middag. Man kan till exempel göra en vegansk lasagne på olika grönsaker, eller en pasta på spiraliserade grönsaker och hemmagjord rå tomatsås. Det finns även många goda desserter och kakor som man kan göra om man är råkostare. Många tycker till exempel om att göra energibollar som består av dadlar, nötter och olika kryddor.

Är det viktminskning som är målet med en raw food diet är det viktigt att inte äta för mycket nötter och olja. De flesta som är nya inom raw food brukar äta ganska mycket nötter. Det sker för att de inte har vant sig med att inte bli mätta på samma sätt som man blir när man äter vanlig mat. Nötterna ger en behaglig mättnadskänsla, men det är inte nyttigt i längden att äta för mycket nötter eftersom det innehåller mycket fett och kalorier. En hållbar raw food diet bör istället bestå av en stor mängd, grönsaker, frukt och groddar samt en liten mängd nötter och fett. Har man väl vant sig med den nya känslan av mättnad är det ganska enkelt att sluta med nötterna. Det gäller bara att få i sig tillräckligt mycket med grönsaker och frukt för att inte bli hungrig. Genom att äta små portioner regelbundet genom dagen kan man hålla förbränningen i liv, få i sig tillräcklig med kalorier och känna sig mätt. Då kan man även nå sin målvikt på ett enkelt och hälsosamt sätt.